Sidor

onsdag 24 april 2013

3000m bana på sub 10min i Lye på Vårstevne :-)

Det blev precis som Bislett Games och DN galan. Förseningar gjorde att starten gick 25 min efter schemat kl 1935. Full fart på Lye Idrettsstadion, alla möjliga friidrottsgrenar hölls under kvällen och huvudnummret 3000m gick såklart sist ;-) Det var jag, Undheimlöpare och en som sprang barfota.

Redo 2min före start.
Skoval och taktiksnack innan start
Klart för start.
Hittade direkt en bra rygg och låg som fjärdeman. Två från Undheim (Risa + en) drog iväg direkt. Första varvet gick på 77 sekunder, samma tid jag har på 8x400m intervaller i Sandneshallen (bara det att två varv på 200m bana inne känns kortare än 400m bana ute). Andra varvet gick i samma tempo och det började bränna i benen. Det var ganska bra motvind på långsidan mot mål så jag ville inte släppa ryggen jag hade utan bet ihop och det var skönt att farten sjönk något de nästa tre varven. De två som låg först kunde jag se på andra sidan fotbollsplanen hela tiden och låg ca 200 meter före. Efter fem varv sprunget och med två och ett halv kvar ökades tempot något, fortfarande låg jag bakom men började fundera på att rycka förbi. Jag väntade till vi passerat motvinden för näst sista gången för att tacka för mig och ryckte i kurvan med ca 370 meter kvar. Ingen reaktion och jag fick direkt 5 meter som ökade till 10, 20, 30 meter. Spurtade i mål på runt 9:55.

Varvtider i sekunder:
77, 78, 80, 82, 84, 80, 40 (halvt varv), 72 på sista varvet

Nöjd med bra genomfört löp.  Min farthållare/rygg/vindskydd står dubbelvikt bakom ;-)

Puls i rött och fart i blått, fartökningen från 3:25/km till 2:47/km med 370m kvar syns tydligt
Första varvet gick så snabbt att fotografen inte hann med
Denna ryggen var fantastisk varje långsida upp mot mållinjen
Ut på sista varvet, rycker om ca 10m


1 kommentar:

  1. Knallbra Kalle. Du har virkelig utviklet løpingen enda ett hakk. Det blir spennende å følge med langløpet i mai :)

    SvaraRadera