Sidor

lördag 22 juni 2013

Lysefjorden Inn 2013

Lördag den 15 juni gick den första upplagan av ultralöpet Lysefjorden Inn. Start på kajen i Oanes vid mynningen av Lysefjorden och mål i Lysebotn längst in i fjorden. Totalt 60 km och med 2500 höjdmeter blir det en ganska kuperad bana. Banan går längs Stavanger Turistförenings leder och är bra märkta.

När det blir chans för ett ultralöp på hemmaplan så kunde jag inte göra annat än att sätta upp mig på startlistan. Med fyra veckor sedan North Downs Way 50 så hade jag återhämtat mig och kommit igång med träningen inför Norseman. Planen var full Norsemanfokus men jag kunde inte hålla mig när det arrangeras ett så häftigt ultralöp på bakgården :-)

Jag hade kollat in bansträckningen och visste ungefär vad som väntade.
6 km asfalt
20 km vandringsled i tuff terräng via Prekestolen Fjellhytte til Songesand kaj
20 km asfalt/grusväg/stig upp genom Daladalen till Fyljedalskaret, 0-730 m ö.h.
14 km asfalt ned till Lysebotn Turisthytte 730-10 m ö.h.
Totalt ungefär 60 km och 2500 hm :-)

Höjdkurva för Lysefjorden Inn
Lysefjorden Inn, från Oanes till Lysebotn









Aftenbladet rapporterade live: Disse er Rogalands hardhauser - Aftenbladet.no
Rapport på Kondis.no Lysefjorden Inn 2013, Kondis.no

För att komma till starten så var de flesta deltagare tvungna att ta båten från Lauvvik över till Oanes. Härligt med 20 minuter avslappning och möjlighet att bekanta sig med de andra som skulle springa.

Till skillnad från andra (kortare) lopp där alla vill stå först i starten och 90% springer över sin förmåga första kilometern så är det rakt motsatta på ultralöp och Lysefjorden Inn var inget undantag. Jag gjorde som under NDW50 och ställde mig längst fram, startade snabbt med kontrollerat. Jag blev lite förvånad när ingen följde och jag fick snabbt en lucka.

Tog ledningen direkt, här vid 5km med Lysefjord Bron i bakgrunden
Efter 6 km asfalt och två tunnlar fick vek vi av in i skogen och vid Ulvaskoghytta rätt före Prekestolen Fjellhytte kom Bjørn Magne Svines förbi. Det märktes att han var van vid eländig terräng för medan jag slet så flöt han fram, men jag hoppades ta in på han när det blev mer lättsprunget. Det var tungt hela vägen fram till Songesand Kai, men det visste jag och höll så högt tempo jag kunde.

Från Songesand Kai till Helmikstølen gick det uppför, 250 hm på 5 km men kände jag mig i stark och hade bra tempo och antog att jag tog in på ledaren. Här kom jag ikapp Tryggve Wathne som sprang om mig vid Hengjande. Vi sprang ihop en dryg halvtimme och hjälptes åt att hålla uppe tempot men någonstans i Daladalen drog jag ifrån. Vid Håhellervatnet efter 40 km tappade jag bort ledmarkeringen, hittade den igen efter en tur över en myr, och vände mig av en tillfällighet om och såg Tryggve komma över krönet ca 5 min efter mig. Nu var det bara att trycka på för snart var det 14 km asfalt ned till mål. Bara en härlig bergochdalbana innan asfalten kom, från 700 m ö.h. ned till 475 m ö.h. och upp igen till 700 m ö.h. på 3 km.

Äntligen upp på vägen och bara 14 km kvar. Problemet var att jag skulle ta mig från 730 m ö.h. ned till havsnivå. Med trötta ben och speciellt efter backarna före Songesand där vi tog oss ned från 500 m ö.h. på 5 km. Men det var bara att bita ihop, fick besked på den oplanerade matstationen på toppen att Bjørn Magne Svines var ca 30 min före så inte så mycket att göra där men ingen skulle i alla fall springa om mig. I den sista serpentinsvängen med ca 3 km kvar till mål fick jag syn på en löpare på vägen ovanför, fasen också, Tryggve var bara 100 meter bakom. Jag vågade inte släppa han närmare och riskera ryck och spurtduell så jag ökade tempot för att hålla undan. Tack och lov lyckades jag, jag märkte att jag drog ifrån och kunde slappna av lite utan att dra ner tempot. Sista 3 km gick i drygt 4min/km tempo, och detta efter över 7 timmars löpning. I mål på 7:26:45, ca 1:30 före Tryggve Wathne. Bjørn Magne Svines gjorde ett kanonlopp med tiden 6:46:54 vilken blir svårslagen! Loppet ska bli återkommande och kanske blir det fler distanser (Lysefjorden Rundt 120km) nästa år :-) Tack Willy för ett fantastiskt arrangemang!


Varmt välkomnande i Lysebotn




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar